Beste redactie,
Hieronder vindt u de lage resolutie foto's van mijn serie over sjamanisme in Nederland, waarvoor ik sjamaan Izih Deer Kam (Mirjam in het dagelijks leven) en andere beoefenaars van de traditioneel sjamanistische traditie van Spirit of wolf een jaar lang volgde.
Alle foto's zijn ook beschikbaar in zwart wit.
Voor publicatie ontvangt u uiteraard de hoge resolutie beelden.
Mocht u vragen hebben, neem dan contact met mij op via: monique@antropomo.nl of 06-38504366
Met vriendelijke groet,
Monique Tekstra-van Lochem
Hieronder vindt u de lage resolutie foto's van mijn serie over sjamanisme in Nederland, waarvoor ik sjamaan Izih Deer Kam (Mirjam in het dagelijks leven) en andere beoefenaars van de traditioneel sjamanistische traditie van Spirit of wolf een jaar lang volgde.
Alle foto's zijn ook beschikbaar in zwart wit.
Voor publicatie ontvangt u uiteraard de hoge resolutie beelden.
Mocht u vragen hebben, neem dan contact met mij op via: monique@antropomo.nl of 06-38504366
Met vriendelijke groet,
Monique Tekstra-van Lochem

In het dagelijks leven heet ze Mirjam, maar als sjamaan is haar naam Izih Deer Kam

ompoucen, melk, koekjes en bloemen zijn gewilde offerandes voor de spirits.

Rituelen van het traditioneel sjamanisme in Nederland vinden plaats rond een vuur in de natuur

De drum is het 'paard' waarmee de sjamaan of beoefenaar contact maakt met de spirits

Beoefenaars van het sjamanisme kunnen tijdens het ritueel in trance raken

Sjamanistisch beoefenaars vinden elkaar tijdens rituelen bij volle maan, nieuwe maan en zonnewendes

Aan het einde van het Kamlanie ritueel bedankt de sjamaan de spirits en het vuur
Extra beelden:

Mirjam is psycholoog en sjamaan. In haar huis heeft zij haar eigen praktijkruimte

Op het altaar in de praktijkruimte van de sjamaan staan voorwerpen die belangrijk voor haar en haar contact met de spirits zijn, maar ook foto's van haar voorouders

De spiegel wordt door de sjamaan gedragen om negatieve spirits en energieen af te weren

De drum, de jas en de offerandes. Op de achtergrond zijn nog de gebouwen zichtbaar die naast het terrein staan waar het ritueel plaatsvindt

Ook feta, boter en witte bollen zijn veel gebruikte offerandes aan de spirits. En ze zijn gewoon te koop in de supermarkt.

De offerandes (melk, bloemen en andere etenswaar) worden mooi op een bord geschikt, voordat ze geofferd worden in het vuur

De vuurstapel wordt volgens stricte voorschriften gemaakt. In het oosten is een opening, waar zich de offertafel bevindt. Hierop worden de offerandes gelegd door de sjamaan en de beoefenaars

Mirjam legt de offerandes op de offertafel in de vuurstapel

Mirjam legt de offerandes op de offertafel in de vuurstapel

De sjamaan kan door middel van het vuur en de drum contact maken met de spirits

Als het ritueel gaande is en er contact is met de spirits wordt er soms ook 'gezongen'

Iedere sjamaan in opleiding krijgt de opdracht zijn eigen jas te maken. Beginnende sjamanen dragen een witte of gekleurde jas.

Hoewel de drum het belangrijkste instrument is, kunnen ook andere instrumenten worden gebruikt tijdens de rituelen

Sjamaan in opleiding, Casper, speelt tijdens rituelen ook vaak op zijn fluit. Naast hem staat een beginnend beoefenaar.

Sommige beoefenaars maken zelf hun drum, voorzien van hun eigen Aeren (spirit) die ze met de drum kunnen aanroepen

Sommige beoefenaars nemen hun Aeren (spirit) mee in de vorm van een pop. Deze is ook aanwezig bij het ritueel

Tijdens het ritueel drumt iedereen zijn eigen ritme (of dat van zijn spirit) en loopt kloksgewijs rond het vuur

Tijdens het ritueel, als er contact is met de spirits kunnen beoefenaars daarvan in trance raken en ook via de stem geluid maken.

Iedere sjamaan (in opleiding) krijgt de opdracht zijn eigen jas te maken. Deze mag gedecoreerd worden naar eigen inzicht, vaak met een sterke link naar de spirit waarmee wordt gewerkt. Aan de jas van Izih Deer Kam hangt een hermelijn.